Οδηγώντας στη δουλειά (τα ευνόητα-αυτονόητα)

05/10/2010 § Σχολιάστε

Εικόνα 1: Λ.Κηφισίας, πρωί, κυκλοφοριακό χάος. Ο οδηγός του δίπλα αυτοκινήτου προσπαθεί ακροβατώντας με το ένα χέρι να ξεμπλέξει τα hands free  για να απαντήσει στην κλήση από τον αγχώδη-σημαντικό πελάτη ενώ με άλλο εκ περιτροπής κρατάει το τιμόνι και προσπαθεί να βρει στον ντοσιέ του το συμβόλαιο του πελάτη για να διαβάσει τους όρους

Εικόνα 2: Λ. Υμηττού-Παγκράτι, ώρα αιχμής. Η νεαρή επιθεωρήτρια πωλήσεων μέσα στο μικρό εταιρικό αυτοκινητάκι της ιδρώνει και ξεϊδρώνει και μπλοκάρει και τις δύο λωρίδες προσπαθώντας να συμβουλευτεί το gps και τις ταμπέλες για να βρει την διεύθυνση από το κατάστημα που πρέπει να επισκεφθεί. Η χορωδία από τις κόρνες και τις φωνές την  πανικοβάλει και χάνει τη σωστή στροφή. Στρεσάρεται (πιθανώς πανικοβάλλεται) αλλά τί να κάνει; «θα πρέπει να το συνηθίσει, είναι δύσκολες οι δουλειές…»

Εικόνα 3: Έχεις αργήσει για το επόμενο ραντεβού. Ο προϊστάμενος «κουδουνίζει» το κινητό σου για να σε βρίσει που ο επόμενος πελάτης έχει εξοργιστεί με την καθυστέρησή σου. Η βροχή δυναμώνει και τα φθαρμένα λάστιχα από το σαραβαλάκι δεν συμμερίζονται την βιασύνη σου… Το επόμενο ραντεβού …ακυρώνεται…

Εικόνα 4: Πρωί-πρωί αξημέρωτα έχεις ξεκινήσει για να πας στην Κόρινθο να μιλήσεις με έναν πελάτη. Χθες ήσουν ως αργά ξύπνιος προσπαθώντας να ετοιμάσεις την παρουσίασή σου. Τα μάτια σου «ράβουν» από τη νύστα και το καλοριφέρ στο αυτοκίνητο σου δημιουργεί αυτή τη θαλπωρή του κρεββατιού σου…

Πόσες ώρες την ημέρα είσαι στο αυτοκίνητο;

Πόσες από αυτές τις μετακινήσεις τις κάνεις στα πλαίσια της δουλειάς; Για να πας από το ένα ραντεβού στο άλλο, για να πας από το γραφείο στο σπίτι, για να συναντήσεις κάποιον πελάτη/συνεργάτη;

Ακόμα και αν η δουλειά σου δεν είναι αυτή καθ’ αυτή η οδήγηση, αν είσαι ελεύθερος επαγγελματίας (γιατρός/μηχανικός/καθηγητής) ή πωλητής ή σύμβουλος επιχειρήσεων ή ακόμα και αστυνομικός ή δημοσιογράφος και ένα σωρό άλλα επαγγέλματα είναι σίγουρο πως το αυτοκίνητο αποτελεί ένα επιπλέον κομμάτι του εργασιακού σου περιβάλλοντος. Και ως τέτοιο (και μάλιστα ιδιαζόντως περίπλοκο και πολυπαραγοντικό) θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ιδιαίτερα σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας. Και ως τέτοιο είναι υποχρεωμένος και ο εργοδότης σου να το θεωρήσει.

Και ποια είναι τα απαραίτητα βήματα; Μα φυσικά είναι βήματα ευνόητα. (εκτός θέματος: ένας από τους στόχους της εργονομίας είναι το να κάνει τα ευνόητα αυτονόητα. Να καταστήσει δηλαδή την σωστή πρακτική, την πρώτη που θα έρχεται στο μυαλό κατά την εκτέλεση οποιουδήποτε έργου)

Πάμε να τα δούμε ένα-ένα:

  • Να μην ανησυχείς για τις «τεχνικές λεπτομέρειες»

-Χρησιμοποίησε το κατάλληλο όχημα (όσο αυτό είναι εφικτό). Μικρό, πόλης για ευκολία στο πάρκινγκ, ευελιξία και οικονομία για αστικές διαδρομές, 4χ4 για εκτός δρόμου (και όχι το ανάποδο παρακαλώ)

-Ακολούθησε ένα συστηματικό πρόγραμμα συντήρησης του οχήματός

-Προμηθεύσου τον κατάλληλο εξοπλισμό (αλυσίδες, gps, handsfree) και εξοικειώσου με τη χρήση του

-Καθόρισε συγκεκριμένο τρόπο αντιμετώπισης έκτακτων καταστάσεων (βλάβες- τρακαρίσματα-κλείσιμο από διπλό παρκάρισμα) για να μην πανικοβάλλεσαι αν κάτι προκύψει.

  • Οργανώσου έγκαιρα

-Βρες από την προηγούμενη τις διευθύνσεις και τις διαδρομές της επόμενης μέρας για να μην ψάχνεις την τελευταία στιγμη

-Υπολόγισε τον απαιτούμενο χρόνο για τις μετακινήσεις (συνυπολογίζοντας και τον χρόνο που θα χρειαστείς για πάρκινγκ) έτσι ώστε να φτιάξεις ένα ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο χρονοδιάγραμμα. Πρόσθεσε και χρόνο ξεκούρασης αν οι διαδρομές το απαιτούν

-Οργάνωσε από νωρίτερα το περιεχόμενο των συναντήσεων για να μην το κάνεις «στο φανάρι»

-Αν είναι εφικτό συγκέντρωσε τοπικά κοντά τα ραντεβού της κάθε μέρας ώστε να κερδίσεις σε χρόνο και έξοδα αποφεύγοντας τις άσκοπες μετακινήσεις.

  • Άλλαξε τη δική σου νοοτροπία (και των άλλων επίσης)

-Μη σηκώνεις το τηλέφωνο όταν οδηγείς . Όσο σημαντικός κι αν είναι ο καλών. Ακόμα και αν είναι ο προϊστάμενος ή ο μεγαλύτερος πελάτης. Αν το εφαρμόσεις με συνέπεια θα γίνει κατανοητό και σεβαστό από όλους.

-Αν είσαι με συνεργάτη ,συνοδηγό ζήτησε από εκείνο να απαντήσει όταν σε καλούν

-Κάλεσε πίσω όταν σταθμεύσεις κάπου με ασφάλεια. Άφησε μήνυμα υποδοχής στον τηλεφωνητή σου που να εξηγεί γιατί δεν μπορείς να απαντήσεις και ότι θα καλέσεις εσύ όταν είναι ασφαλές να το κάνεις.

-Αν παρόλα αυτά επιμένεις να απαντήσεις στην κλήση:

-Χρησιμοποίησε handsfree ή ανοιχτή συνομιλία (γνωρίζοντας ότι ακόμα και έτσι η αντιληπτική σου ικανότητα στην οδήγηση κατά τη διάρκεια της κλήσης μειώνεται κατά 50% και η πιθανότητα της σύγκρουσης τετραπλασιάζεται

-Κάνε τη συνομιλία σου όσο το δυνατό συντομότερη

-Ρώτα τον συνομιλητή σου αν τυχόν οδηγεί και εκείνος

-Διατήρησε μια χαμηλή-σταθερή ταχύτητα (και μην γκαζώνεις όσο σε «γκαζώνει» ο προϊστάμενος)

-Μη χρησιμοποιείς το αυτοκίνητό σου αν για οποιονδήποτε λόγο (κούραση, αδιαθεσία, ψυχική κατάσταση) νιώθεις ότι δεν είσαι σε κατάσταση να το κάνεις.

-Μην προσπαθείς με γρήγορη, επικίνδυνη ή απρόσεκτη οδήγηση να ισοφαρίσεις τυχόν αργοπορία σου

Αν είσαι εργαζόμενος/ υπάλληλος

Ακούω ήδη στα αυτιά μου τις διαμαρτυρίες σου. Ποια εταιρεία και ποιος εργοδότης θα συναινέσει σε όλα αυτά; Κι φυσικά έχεις δίκιο. Είναι (εκτός από δική σου δικαίωμα/υποχρέωση να τα διεκδικήσεις) πολύ μεγάλο το  μερίδιο ευθύνης για την υλοποίηση όλων αυτών που φέρει ο εργοδότης. Θα πρέπει να αποτελεί ξεκάθαρη εταιρική πολιτική η προτεραιότητα στην προστασία του εργαζόμενου που οδηγεί. Να υπάρχουν σαφείς κατευθυντήριες οδηγίες για την ασφαλή οδήγηση και να αποτελέσουν μέρος της κουλτούρας και της πολιτικής ασφάλειας και υγιεινής της εταιρείας όλα όσα προαναφέρθηκαν. Η εξασφάλιση ότι θα είναι ικανός ο εργαζόμενος να φέρει εις πέρας τις απαιτήσεις της μετακίνησης, οι απαραίτητες εκπαιδεύσεις (αν χρειάζονται), η υλικοτεχνική υποστήριξη αλλά κυρίως η υποστήριξη μιας επαγγελματικής συμπεριφοράς που δεν παρακάμπτει τους κανόνες της ασφαλούς μετακίνησης (όπως παρουσιάστηκαν εδώ) είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την εξασφάλιση τους εργαζόμενου-οδηγού. Και φυσικά ακόμα και αν εξασφαλιστούν οι βέλτιστες συνθήκες για τον εργαζόμενο πάντοτε στόχος θα πρέπει να είναι η κατά το δυνατό ελαχιστοποίηση των αναγκών μετακίνησης και του χρόνου παραμονής στο δρόμο για κάθε εργαζόμενο.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

What’s this?

You are currently reading Οδηγώντας στη δουλειά (τα ευνόητα-αυτονόητα) at The Human Factor - Εργονομία (στα ελληνικά).

meta

Αρέσει σε %d bloggers: