Ώρα για Σούπερ Μάρκετ

07/04/2012 § Σχολιάστε

Σάββατο σήμερα. Και πλησιάζει και το Πάσχα. Είναι η ώρα που πρέπει να πας σούπερ μάρκετ, να ψωνίσεις.

Εσύ που μπορείς δηλαδή.

Και όχι δεν εννοώ οικονομικά (δεν περιμένεις να τα διαβάσεις αυτά από το τούτο το blog). Εννοώ εσύ που δεν ανήκεις στην ομάδα των «κάπως μεγαλύτερων» σε ηλικία. Των ανθρώπων που το να πάνε να ψωνίσουν μπορεί να αποτελεί μια «δοκιμασία».

Γιατί; Γιατί απλούστατα ο σχεδιασμός αυτής της «εργασίας» είναι απολύτως αντι-εργονομικός για εκείνους.

Αν προσπαθίσουμε να ορίσουμε τους παράγοντες που καθορίζουν την  «εμπειρία» του να ψωνίζεις στο σούπερ μάρκετ θα πρέπει να αναφερθούμε:

  • στην προσβασιμότητα στα προϊόντα που προσφέρει η διάταξη των ραφιών και η τοποθέτηση των προϊόντων σε αυτά,
  • στη δυνατότητα να βρεις τις πληροφορίες που χρειάζονται σχετικά με την τιμή και τα χαρακτηριστικά του κάθε προϊόντος,
  • στη μετακίνηση μέσα στο κατάστημα,
  • στις «περιβαλλοντικές συνθήκες » (φωτισμό, θερμοκρασία)
  • και την εξυπηρέτηση στο ταμείο (και αν θέλουμε μπορούμε αυτό να  το επεκτείνουμε και στην πρόσβαση στο πάρκινγκ)

Αρκετά από αυτά πιθανόν να αποτελούν «πρόκληση» και για όλους εμάς. Ας αναλογιστούμε λοιπόν πόσο δύσκολα μπορεί να είναι για ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά όπως:

  • μειωμένη δύναμη/ ευλυγισία/ κινητικότητα
  • προβλήματα στο να πιάσουν ή να συγκρατήσουν κάποια προϊόντα
  • προβλήματα όρασης
  • προβλήματα μνήμης
  • και βέβαια δυσκολία να «μάθουν» καινούργιες διαδικασίες και να συγκρατήσουν επιπλέον πληροφορίες

Η πρώτη δυσκολία με την οποία έρχονται αντιμέτωποι είναι το να χρησιμοποιήσουν το σύστημα με το κέρμα για να πάρουν το καροτσάκι. Ακόμα και αν έχουν εύκαιρο το κέρμα, πολλές φορές ο μηχανισμός τους προκαλεί προβλήματα στο να αποδεσμέσουν το καροτσάκι και να το βγάλουν από το διάδρομο.

 

Το ίδιο το καροτσάκι αποτελεί ένα ακόμα πρόβλημα. Όντας αρκετά ψηλό (βαθύ) τους δυσκολεύει στο να βάλουν πράγματα στον πάτο ή να αναδιατάξουν τα ψώνια τους. Δύσκολο να σκύψουν εκεί κάτω, δύσκολο να μετακινήσουν βαριά προϊόντα σκυμμένοι ή τεντωμένοι με το ένα χέρι. Δύσκολο ακόμα και να βγάλουν τα ψώνια τους για να τα βάλουν πάνω στο ταμείο καθώς λόγω της στενότητας των διαδρόμων δεν μπορούν να προσεγγίσουν το καροτσάκι από το πλάι.

Ένα άλλο ζήτημα είναι και η τοποθέτηση των πινακίδων με τις κατηγορίες των προϊόντων στα ράφια. Συνήθως είναι πολύ ψηλά τοποθετημένες κάνοντας δύσκολο για ανθρώπους με προβλήματα όρασης ή δυσκολία στις κινήσεις του κεφαλιού να τις εντοπίσουν και να τις διαβάσουν. Επίσης συχνά δεν υπάρχει κάποιος «χάρτης»-κάτοψη του καταστήματος που να πληροφορεί τους αγοραστές για το περιεχόμενο των ραφιών (ανα κατηγορία) αναγκάζοντάς τους έτσι να κάνουν «άσκοπες» βολτες για να βρουν τα προϊόντα που χρειάζονται, ειδικά αν προκειται για προϊόντα που δεν αγοράζουν συχνά ώστε να θυμούνται που βρίσκονται.

Η τοποθέτηση των προϊόντων στο ράφι είναι ένα ζήτημα μεγάλης «μάχης» μεταξύ των εταιριών. Τα πιο δημοφιλή, ή τα πιο «προωθούμενα» προϊόντα τοποθετούνται στο ύψος των ματιών και εντός της ζώνης άνεσης των χεριών (ώστε να μην απαιτείται τέντωμα ή σκύψιμο και να είναι εύκολο να εντοπιστούν στο οπτικό πεδίο του αγοραστή) και η εξασφάλιση αυτών των ευνοϊκών θέσεων είναι σημαντική για την εμπορική επιτυχία τους. Αυτό αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα «εκμετάλλευσης» των αρχών της εργονομίας από την πλευρά του μάρκετινγκ, όμως αν το εξετάσουμε  απ΄ την πλευρά του πελάτη αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ πιθανό να πρέπει να «τεντωθεί» ή να «σκύψει για να πάρει το προϊόν που χρειάζεται (και δεν είναι από τα προαναφερθέντα «καλοβαλμένα») ή να χρειαστεί να ψάξει «βαθιά» στο ράφι για να προμηθευτεί κάτι που δεν έχει ανανεωθεί και υπάρχουν μόνο λίγα διαθέσιμα στο ράφι.

Παράλληλα η στοίβαξη προϊόντων (πχ κονσέρβες) αντί για την τοποθέτησή τους σε ράφια,αποτελεί την πιο ¨σίγουρη¨ μέθοδο ώστε να καταρρεύσει όλη η στήλη πάνω στο κεφάλι του άτυχου πελατη που δεν θα μπορέσει να τα κουμαντάρει (και οι ηλικιωμένοι είναι από τους πιο πιθανούς «υποψήφιους» για κάτι τέτοιο). Το πρόβλημα επιδεινώνεται με τα προϊόντα που διατηρούνται στα ψυγεία. Η υγρασία και η χαμηλή θερμοκρασία που υπάρχει δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο το πιάσιμο των προϊόντων.

 

Ένα πολύ σημαντικό ζήτημα είναι και οι συσκευασίες των προϊόντων. Ιδιαίτερα επίπεδες συσκευασίες (πχ σοκολάτες) μπορεί να είναι προβληματικές για τους ηλικιωμένους που δεν έχουν ακρίβεια στο χειρισμό και το πιάσιμο των προϊόντων (λόγω προβλημάτων όπως αρθρίτιδα, σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα κτλ). Ταυτόχρονα οι οικονομικές/οικογενειακές συσκευασίες μπορεί να είναι πολύ βαριές για να τις σηκώσουν και συνήθως δεν προσφέρουν ικανοποιητικές λάβες. Στο θέμα των αναγραφόμενων πληροφοριών πάνω στις συσκευασίες (και παρά τις ικανοποιητικές προσπάθειες που γίνονται πρόσφατα) δεν είναι εύκολο για τα ανθρώπους με προβλήματα όρασης να διαβάσουν τους μικρού μεγέθους χαρακτήρες που χρησιμοποιούνται. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τις ετικέτες των τιμών των προϊόντων πάνω στο ράφι.

 

Αν τελικά μετά από όλες αυτές τις «προκλήσεις» καταφέρει ο ηλικιωμένος να βάλει στο καλάθι του όλα τα προϊόντα που χρειάζεται βρίσκεται αντιμέτωπος με την «πρόκληση» του ταμείου. Εκεί θα χρειαστεί να περιμένει πιθανά αρκετή ώρα όρθιος στην ουρά, θα πρέπει να καταφέρει να «ξεφορτώσει» τα πράγματα στο διάδρομο του ταμείου (με τις δυσκολίες που αναφέρθηκαν προηγουμένως) και στη συνέχεια να καταφέρει να «ανοίξει» τις πλαστικές σακούλες και όλα αυτά στον περιορισμένο χώρο του διαδρόμου του ταμείο και με την «χρονική» πίεση από τους επόμενους πελάτες.

Ακόμα και σήμερα, σε μια εποχή που το κριτήριο της χαμηλότερης τιμής μοιάζει να έχει εξαφανίσει κάθε άλλο κριτήριο επιλογής, η μέριμνα για να προσφερθεί μια καλύτερη εμπειρία στον πελάτη μπορεί να αποτελέσει σημαντικό «όπλο» απέναντι στον ανταγωνισμό. Άλλωστε όσο φθηνό και αν είναι ένα προϊόν, αν δεν μπορείς να το βρεις, να το ξεχωρίσεις από τα υπόλοιπα και να το φτάσεις για να το βάλεις στο καλάθι σου, δεν πρόκειται επιτύχει τον στόχο του, να φτάσει δηλαδή μαζί σου στο ταμείο.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

What’s this?

You are currently reading Ώρα για Σούπερ Μάρκετ at The Human Factor - Εργονομία (στα ελληνικά).

meta

Αρέσει σε %d bloggers: