Αν σκέφτεσαι να ταξιδέψεις με αεροπλάνο σύντομα άστο καλύτερα (ή δες το οπωσδήποτε)

22/07/2012 § Σχολιάστε

Το μόνο βέβαιο για την ανθρώπινη συμπεριφορά είναι ότι δεν μπορείς να αποκλείσεις…το λάθος.

Μπορείς να το μελετήσεις, να μειώσεις τις πιθανότητες να συμβεί, να ελέγξεις τις συνέπειες αλλά δεν μπορείς να το αποκλείσεις.

Υπάρχουν όμως τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας που τα λάθος είναι ανεπίτρεπτο ( και οι συνέπειες του καταστροφικές).

Και ένας από αυτούς είναι οι αερομεταφορές.

Φυσικά, στο τσουβάλι «ανθρώπινο λάθος» ρίχνουμε πολλές φορές όλες τις ανεπάρκειες και τις αστοχίες ενός συστήματος που απέτυχε να λειτουργήσει σωστά (ή δεν ήταν εξαρχής επαρκές) καλύπτοντας έτσι τις ενοχές των εταιριών και των εποπτεύοντων οργανισμών αλλά και τις συστημικές αδυναμίες που όσοι ασχολούνται με την ασφάλεια και την εργονομία των πτήσεων δεν κατάφεραν να αντιμετωπίσουν.

Επειδή όμως οι «σκελετοί» των αεροπορικών ατυχημάτων είναι πολύ μεγάλοι για να τους κρύψουμε κάτω από το χαλί, είναι καλύτερα να ενημερωνόμαστε και να ερευνούμε ώστε να γνωρίσουμε τις αδυναμίες και να τις αντιμετωπίσουμε.

Εντόπισα λοιπόν τελευταία ένα εξαιρετικό ιστολόγιο αφιερωμένο στην ασφάλεια των πτήσεων και στη διερεύνηση ατυχημάτων το οποίο κυριολεκτικά είναι must για όσους μας αρέσει να ασχολούμαστε με αυτά τα ζητήματα.

Το ιστολόγιο είναι το http://www.system-safety.com . Προτείνω ανεπιφύλακτα να το επισκεφτείτε και είμαι σίγουρος (ότι αν και στα αγγλικά) θα κολλήσετε και εσείς μαζί του όπως και εγώ. Το πιο ενδιαφέρον του κομμάτι βέβαια είναι το εβδομαδιαίο newsletter του που με τρόπο απλό, συνοπτικό και περιεκτικό παρουσιάζει συμπεράσμα από τη διερεύνηση περιστατικών (ατυχημάτων αλλά και near-misses) προσφέροντας μέσα σε λίγο χρόνο πλήρη εικόνα των συνθηκών και των προβλημάτων τα προκάλεσαν.

Η εργονομία, που λατρεύει την ανάλυση και την αποτίμηση, έχει σπουδαίο ρόλο να παίξει στην ασφάλεια και την βελτιστοποίηση των συνθηκών των αεροπορικών ταξιδιών, αρκεί πρέπει να επενδύσει περισσότερο σε αποτελεσματικές αλλά και εφαρμόσιμες/ρεαλιστικές παρέμβασεις.

 

 

BONUS: Το θαύμα του Hudson:

«Nέα Υόρκη. Ιανουάριος 2009

Σε θαύμα και στην ιδιαίτερη ικανότητα του πιλότου μπορεί να αποδοθεί η διάσωση των 155 επιβατών και πληρώματος της πτήσης 1549 της US Airways που απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Λα Γκουάρντια της Νέας Υόρκης για να προσθαλασσωθεί μερικά λεπτά αργότερα στον ποταμό Χάντσον. Ενα λεπτό μετά την απογείωση, το Airbus A320 χτύπησε σμήνος από χήνες που κατέστρεψαν αμφότερους τους κινητήρες, όπως πληροφόρησε ο κυβερνήτης του, πρώην πιλότος της Πολεμικής Aεροπορίας και ήρωας από το βράδυ της Πέμπτης (, Τσέσλι Σούλενμπεργκερ  [Chesley B. Sullenberger III] τον πύργο ελέγχου. Καθώς δεν υπήρχε χρόνος να επιστρέψει το αεροσκάφος στο Λα Γκουάρντια για αναγκαστική προσγείωση και δεν υπήρχε άλλο αεροδρόμιο πιο κοντά, ο κυβερνήτης αποφάσισε να προσπαθήσει αναγκαστική προσθαλάσσωση στον ποταμό Χάντσον. Σύμφωνα με εκπρόσωπο της αμερικανικής ένωσης ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, το αεροπλάνο πέρασε πάνω από τη γέφυρα Τζορτζ Oυάσιγκτον «ξυστά» και «ακούμπησε στην επιφάνεια του ποταμού στο ύψος περίπου της 48ης οδού, στο κεντρικό Μανχάταν. Aυτόπτες μάρτυρες είπαν ότι η προσθαλάσσωση ήταν τόσο ομαλή, που έμοιαζε σαν ομαλή προσγείωση.

Εντός ελαχίστων δευτερολέπτων και με απόλυτη ψυχραιμία οι επιβάτες βγήκαν από τις εξόδους κινδύνου στα φτερά για να παραληφθούν από τα σκάφη διάσωσης που κατέφθασαν σε ελάχιστο χρόνο και να προωθηθούν στα νοσοκομεία της περιοχής για τις πρώτες βοήθειες. Αμέσως μετά την απομάκρυνση και του τελευταίου, ο κυβερνήτης Σούλενμπεργκερ έλεγξε δύο φορές τον θάλαμο των επιβατών, περπατώντας από τη μία άκρη στην άλλη, για να διασφαλίσει ότι κανείς δεν είχε παραμείνει στο εσωτερικό.

Οπως περιγράφει ο επιβάτης Τζεφ Κόλοτζεϊ, «είδα ξαφνικά έκρηξη στον κινητήρα και άκουσα τον πιλότο να λέει “ετοιμαστείτε για πρόσκρουση” και να κάνει την προσευχή του. Η πρόσκρουση στο νερό ήταν αρκετά ισχυρή και πολλοί χτύπησαν το κεφάλι τους στην οροφή. Αμέσως μετά, άνοιξαν οι έξοδοι κινδύνου και οι επιβάτες βγήκαν στα φτερά. Ο Αλμπέρτο Πανέρο που επέβαινε στο αεροσκάφος διηγείται ότι λίγο μετά την απογείωση άκουσε έναν ισχυρό κρότο, ένιωσε ισχυρούς κραδασμούς και μύρισε καπνό. «Ξαφνικά άκουσα τον πιλότο να λέει “ετοιμαστείτε για πρόσκρουση”. Τότε καταλάβαμε ότι έπεφτε το αεροπλάνο στο νερό. Ομως παρέμεινε στην επιφάνεια αρκετά και μπορέσαμε να βγούμε. Σωθήκαμε. Είναι απίστευτο ότι ζήσαμε όλοι».

Η αλήθεια είναι ότι μέσα στην ατυχία τους, οι επιβαίνοντες της πτήσης 1549 δεν θα μπορούσαν να σταθούν πιο τυχεροί ούτε να εναποθέσουν τη ζωή τους σε ασφαλέστερα χέρια. Ο κυβερνήτης Σούλενμπεργκερ, 40 χρόνια πιλότος με 19 χιλιάδες ώρες πτήσης, από μικρό παιδί ονειρευόταν να γίνει πιλότος και τα κατάφερε. Είναι ειδικός σε θέματα ασφαλείας πτήσεων και καθηγητής στο Kέντρο Διαχείρισης Kαταστροφών του Πανεπιστημίου του Μπέρκλεϊ, ενώ έχει συμμετάσχει σε επιτροπές εμπειρογνωμόνων για τη διερεύνηση αεροπορικών δυστυχημάτων. Ο πρώην πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας και πρόεδρος της Επιτροπής Ασφαλείας της Ενωσης Πιλότων Αεροπορικών Εταιρειών, σήμερα είναι ένας ήρωας.»

Παρακολουθήστε και την καταπληκτική 3d αναπαράσταση της πτήσης και τους διαλόγους μεταξύ του πιλότου και του Πύργου Ελέγχου

Και ολόκληρο το ντοκυμαντέρ από το BBC

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

What’s this?

You are currently reading Αν σκέφτεσαι να ταξιδέψεις με αεροπλάνο σύντομα άστο καλύτερα (ή δες το οπωσδήποτε) at The Human Factor - Εργονομία (στα ελληνικά).

meta

Αρέσει σε %d bloggers: